Werk van Qassim Alsaedy

De monumentale schilderijen en keramische objecten van de internationaal gerenommeerde kunstenaar Qassim Alsaedy (Bagdad, 1949) ademen in alles geschiedenis. Voor deze expositie liet hij zich inspireren door het oude Nabije Oosten en de ruïnes van Nineveh, ooit de hoofdstad van het Assyrische rijk. Alsaedy exposeerde in Along the Road to Nineveh bestaand en nieuw werk, in totaal 22 schilderijen en keramiek-werken.

  • De schilderijen en objecten van Qassim Alsaedy waren te zien in de entreehal van het museum, in de ruimte achter en naast de Egyptische tempel.

Vierkant met reliëf

Bijna al het werk van Alsaedy is vierkant, een vorm die verwijst naar de duizenden jaren oude plaquettes die in Iraakse tempels zijn gevonden. Op deze vierkante plaquettes staan afbeeldingen in reliëf. Alseady maakt ook veel gebruik van reliëf in zijn werk. Met verf schildert hij de tekens op een paneel, laagje voor laagje. Na vele lagen oogt het alsof de tekens uit een mal gerold zijn. Zijn werk is altijd tactiel en driedimensionaal.

Qassim Alsaedy

Qassim Alsaedy woont sinds 1994 in Nederland. Als student aan de kunstacademie bezocht hij de ruïnes van de antieke stad Nineveh, die hem later zouden blijven inspireren. Onder het regime van Saddam Hussein zat hij negen maanden vast als politieke gevangene. In de jaren 80 ontvluchte hij Irak, waarna hij via omzwervingen in Europa terecht kwam. Tijd is een kenmerkend element in zijn werk, evenals zijn streven naar ‘absolute schoonheid’, om tegenwicht te bieden tegen oorlog en de lelijkheid die dat voortbrengt. De architecturale vormen van zijn keramische werk, waarin de vormentaal en kleuren van het oude Nabije Oosten weerklinken, creëerde hij samen met de Duitse keramiste Brigitte Reuter (1945).

Along the road to Nineveh Alsaedy

Werk van Qassim Alsaedy